Det er et fælles ansvar for medarbejdere, forældre, elever og skoleledelse at arbejde bevidst for, at ingen bliver mobbet og at skolen er et rart sted at være.
På Esrum Kost- og Friskole har vi altid et vågent øje på trivsel og forsøger at skabe et miljø med accept og rummelighed i forhold til de vanskeligheder, de enkelte elever kan komme med. Vi tror på at et stærkt fællesskab i grupperne og grupperne imellem, styrker trivslen for eleverne. Som friskole har vi i et værdigrundlag og en egen overbevisning, som er skolens omdrejningspunkt i skolens hverdag. Skolens mål er at give eleverne en positiv oplevelse af livet i grundskolen og vende eventuelle udfordringer og nederlag til succes, selvindsigt og forståelse. Vi styrker elevernes selvværd og selvtillid ved at opbygge en større faglighed og sociale kompetencer i et nærværende og trygt miljø.
Det betyder konkret, at skolen arbejder med at styrke eleverne og gruppernes fællesskab i form af:
- Lejrskoler, fælles spisning, natløb, gallafest, julefest, musikarrangementer, ture ud af huset, projektuger, elevrådsarbejde.
- Daglig undervisning, der foregår i små grupper med flere lærere
- Udarbejdelse af undervisningsmiljøvurdering UPV
Det betyder også, at skolens lærere i den daglige undervisning er opmærksomme på at styrke fællesskabet i grupperne, dette gøres ved at holde vedvarende fokus på:
- Sproget blandt eleverne
- De digitale medier og sproget der bruges i disse sammenhænge
- Klasseledelse
- Tillid til de voksne og eleverne imellem
I arbejdet med elevernes trivsel har skolen organiseret en mødestruktur blandt lærerne, der tilgodeser arbejdet med elevernes trivsel. Det betyder konkret, at skolens personale har daglige morgenmøder, ugentlige lærermøder, teammøder og pædagogiske dage, der bl.a. handler om arbejdet med trivslen blandt eleverne. Der er også et tæt samarbejde med personalet omkring de elever, der er kostskolelever.
Læs hele vores anti-moppe og trivselsstrategi her.
Hvis en elev udtrykker mistrivsel, reagerer vi som skole hurtigt. Hurtig handling betyder for os konkret, at vi går i gang med at løse problemerne; gerne samme dag, vi bliver gjort opmærksomme på problemerne.
Vi løser problemerne ved at:
- Afdække problemet, herunder omfang, situationer og mønstre
- Involvere de lærere og kontaktpædagoger, der er tættest på og omkring eleverne
- Informere forældre og elever om de foranstaltninger skolen iværksætter. Det kan både være her og nu foranstaltninger men også tiltag der er længerevarende.
- Iværksætte plan for opfølgning, det vil sige at vurdere om de konkrete tiltag virker efter hensigten
Som skole noterer vi handlingsforløbet, overvejelser og sagens gang, samt de aftaler vi indgår med forældre, elev, pædagoger og lærere. Det giver alle mulighed for at gennemlæse forløbet og bevare overblikket over eventuelle aftaler.
Desværre kan det ske, at en elev bliver mobbet. Hvis skolen bliver gjort opmærksom på en mobbesituation, så benytter skolen en handlingsplan, som er en model udarbejdet af DCUM, som står for Dansk Center for Undervisningsmiljø. DCUM er et uafhængigt, statsligt videncenter, der arbejder for at sikre et godt undervisningsmiljø på uddannelsessteder. Siden 2017 har DCUM huset Den Nationale Klageinstans mod Mobning, som er øverste ankeinstans for mobbesager i Danmark.
Hvis en elev eller forældremyndigheden klager, så skal skolebestyrelsen førstebehandle klagen. Behandlingen af klagen vil føre til en afgørelse om medhold, delvist medhold eller ikke medhold. Afgørelsen skal sendes til den, som har klaget. Hvis klageren er tilfreds med resultatet, forsætter arbejdet på skolen. Hvis ikke der er tilfredshed, så skal sagen med alt relevant bilag sendes til Den Nationale Klageinstans mod Mobning.
Her er de værktøjer vi bruger: https://dcum.dk/grundskole/klageinstans-mod-mobning-grundskole
Esrum Kost- & Friskole tilstræber en sund og bæredygtig kostpolitik. Det tilstræbes at råvarerne overvejende er økologiske. Skolen ønsker at arbejde med en ensartet kostpolitik, der er gennemgående på tværs af afdelingerne på skolen. Der er dermed en forventning til at de ansatte støtter op omkring skolens kostpolitik og implementerer den i deres daglige arbejde med eleverne.
Kostpolitikken er gældende i hverdage og weekender.
Som udgangspunkt er alle basisvarer økologiske. Vi tilstræber at minimum 90% af den mad der serveres, er økologiske.
Overordnede mål:
- At skabe sunde kostvaner for skolens elever med henblik på at fremme sundhed og velvære.
- At fremme elevernes energi og koncentration med henblik på et øget udbytte af undervisning samt aktiviteter.
- At give eleverne muligheder for at udvikle strategier der hjælper dem med selv at tage ansvar for deres kost.
- At forebygge kostrelaterede sygdomme.
Generelt set tilstræber skolen sig på at der spises efter de officielle kostråd, som i grove træk lyder:
- Spis frugt og mange grøntsager (600 gram om dagen).
- Spis mere fisk (350 gram om ugen).
- Vælg fuldkorn (mindst 75 gram om dagen).
- Vælg magert kød og kødpålæg (højst 500 gram).
- Spis mindre mættet fedt (vælg plantebaseret fedt i stedet).
- Vælg magre mejeriprodukter
- Spis mindre sukker
- Spis mad med mindre salt
- Drik vand
De officielle kostråd tænkes ind i skolens daglige rutiner, såvel som weekender, lejrskoler og særlige begivenheder. Nedenstående bør efter bedste evne altid tilgodeses:
- Der serveres grøntsager til størstedelen af måltiderne.
- Der serveres frugt to gange om dagen.
- Der serveres fisk minimum 2 gange om ugen.
- Brød, pasta og ris skal være fuldkorn.
- Der afholdes som minimum 1 dag om ugen hvor der ikke serveres kød.
- Smør suppleres ved 3- og 9-mad af plantebaseret pålæg, som pesto eller humus.
- Skolen køber skummet eller minimælk til skolens elever.
- Skolen serverer kun ved særlige lejligheder mad eller snacks med raffineret sukker.
- Alle retter bør som udgangspunkt være hjemmelavet.
- Der serveres vand til alle måltider.
Der tages forbehold for at enkelte elever kan have individuelle behov og derfor har brug for alternativ kost ift. det som er beskrevet i ovenstående. Skolen tænker naturligvis dette i tilgangen til eleverne.